Network Operation Center (NOC)

Het Network Operation Center (NOC) heeft als taak het 24 uur per dag bewaken van een infrastructuur op zowel prestaties als beschikbaarheid. Die infrastructuur bestaat uit netwerk componenten, datalijnen en servers.

Verder is het NOC 24×7 verantwoordelijk voor eerstelijns incidentafhandeling, behandeling van service verzoeken en communicatie met klanten en engineers. Natuurlijk verzorgen we optioneel ook tweede- en derdelijns support.

Ons NOC is integraal af te nemen als onderdeel van onze Managed Infrastructure dienst, maar ook als losse dienst, waarbij we het verlengstuk zijn van uw eigen organisatie. In dat geval spreken we van NOC as a Service.

De basisdienst monitoring bestaat uit een remote probe die we bij u in het netwerk opnemen. De verschillende monitoring diensten die we voor u configureren worden vanaf deze probe gestart.

Deze probe rapporteert vervolgens via een beveiligde SSL-verbinding de resultaten van de verzamelde gegevens. Afhankelijk van de omvang van het te monitoren netwerk bieden we één of meerdere probe’s aan.

Basisdienst

Binnen de basisdienst monitoring zijn er voor verschillende type apparatuur vastgestelde punten gedefinieerd van wat we monitoren. Om van een werkplek switch alle poorten te monitoren is veelal niet zinvol. Daar is de uplink en een eventuele verbinding met een tweede of derde switch van belang. Voor een coreswitch daarentegen is het monitoren van alle glasvezelverbindingen dan wel weer nuttig. Mocht het zo zijn dat het systeem een verandering detecteert, binnen bepaalde gestelde grenzen natuurlijk, wordt u 24×7 middels e-mail geïnformeerd.

Daarnaast krijgt u een account op ons dashboard om inzicht te krijgen in uw infrastructuur.

De NOC-engineer zal de logs minimaal eenmaal per week preventief doorlopen. Daarnaast zullen we eenmaal per vier weken een analyse doen van de actieve software en in hoeverre deze nog up-to-date is.

Werkzaamheden voortvloeiend uit de adviezen naar aanleiding van de analyse van onze NOC-engineers maken geen deel uit van de NOC dienst en kunnen als separate werkzaamheden worden afgenomen in de vorm van bijvoorbeeld een strippenkaart.

Incidentafhandeling

De dienst incidentafhandeling bestaat uit een telefonisch ingang en ingangen via e-mail en web voor het aanmelden en afhandelen van storingen en service verzoeken. Dit is een aanvullende dienst op de dienst monitoring en is beschikbaar in de varianten kantoortijden (8×5) en 24×7.

Managed Infrastructure

Manage infrastructure gaat nog een stap verder als de basisdienst noc en incident afhandeling. Bij deze dienst ontzorgen we u nog meer. De verantwoordelijkheid voor een aantal zaken als preventief onderhoud, backups, software updates en wijzigingen komt dan bij ons te liggen. Deze variant is in twee smaken beschikbaar. Tijdens reguliere kantoortijden (8/5) en 24/7.

 

The Networkers B.V.
Papendorpseweg 91
3528 BJ Utrecht

Secoya Campus – gebouw E

hallo@thenetworkers.nl
+31 (0) 88 77 55 700

Meer weten?

Neem vrijblijvend contact met ons op!

BEL ME NU
+
Bel mij!